۳۱.۲.۸۷

چگونه شیوه اندازه گیری پدید امد؟

قصد دارم از مطالب علمی هم بیشتر تو وبلاگم استفاده کنم. مطالبی رو که براتون نقل میکنم سعی می کنم به ساده ترین صورت بیان کنم تا قابل درک برای همه باشه اما در این بین از اساتید هم خواهشمندم اگر کم و کاستی یا اشتباهی در گفته هام هست من رو راهنمایی کنند . بیشتر سعی میکنم عینا مطالبی رو که خوندم یا شنیدم بیان کنم ولی به هر حال هر انسانی ممکنه اشتباه کنه.
هر کشوری در جهان راهی برای وزن کردن و اندازه گیری حجم و مقدار برگزیده.البته این امر برای انجام کارهای بازرگانی وهر گونه مبادله بسیار لازمه.
شیوه وزن و اندازه گیری در همه جا یکسان نیست.سیستم اندازه گیری که در امریکا رایجه از انگلستان گرفته شده و از این رو نام "سیستم اندازه گیری انگلیسی" رو به اون دادند.
ایالات متحده امریکا و انگلستان تنها کشورهایی هستند که عملا از این سیستم استفاده می کنند.واحدهای اندازه گیری این سیستم از زمانهای دور به ما رسیده.برای مثال: مردم روم باستان چون می خواستند طول چیزی رو اندازه بگیرند از قدم انسان استفاده می کردند.همانطور که می دونید امروزه در سیستم اندازه گیری ما نیز پا یک واحد طول انگلیسی است.
عرض یک انگشت یا طول بند اول از انگشت اشاره مبنای پیدا شدن اینچ بوده.
برای اندازه گیری حیاط مردم از طول بازوی یک انسان استفاده می کردند. امروزه ما نیز واحدی به نام یارد داریم. یارد در انگلیسی یعنی حیاط.
در روم باستان برای اندازه گیری مسافتهای زیاد هزار گام را واحد این اندازه گیری قرار داده بودند.به حساب انها هر گام برابر با دو قدم ما بود. امروزه ما نیز برای این منظور مایل را به کار می بریم. البته اینها راههای دقیقی برای اندازه گیری نبودند. چه بسا در امپراطوری رم برای یک پا تنها در یک زمان 200 اندازه مختلف وجود داشت . در دوره استعمار امریکا هم مقیاسهای اندازه گیری در هر مستعمره ای با مستعمره دیگه فرق می کرد.
اما امروزه به کار بردن واحد های اندازه گیری یکسان در همه جا بسیار مهم تلقی شده. از اینرو به کنگره امریکا اختیار دادند تا مقیاسهای ثابتی برای وزنها و اندازه ها تعیین کند.برای حفظ واحد های وزن واندازه اداره استاندارد در واشنگتن انجام وظیفه می کند. مثلا در انجا میله ای از پلاتین هست که شدیدا از ان نگهداری می شود. این میله مقیاس طول بشمار می رود. واحد های اندازه گیری را با واحد های ثابتی که در واشنگتن هست مقایسه می کنند و به صحت انها پی می برند.
در انگلستان نیز همینگونه مقیاسهای ثابتی وجود دارد و در رصدخانه گرینویچ واقع در نزدیکی لندن نگهداری می شود.
اگر روزی یک سیستم بین المللی درباره وزن و اندازه ها در همه جا پذیرفته شود به احتمال زیاد سیستم متری است. این سیستم را فرانسه در سال 1789 بوجود اورد و امروزه در بیشتر کشورهای جهان پذیرفته شده. سیستم متری همانطور که از نامش پیداست بر مبنای متر قرار گرفته. یک متر برابر با 39.37 اینچ است.سیستم متری بر اساس اعداد دهدهی تنظیم شده. از اینرو هر واحد طول ده بار بزرگتر از واحد قبلیشه.

هیچ نظری موجود نیست: