۲۷.۳.۸۷

بیماری خود شیفتگی

راستش رو بخواین من به مطالب روانشناسی علاقه دارم و اگر مطلبی رو در این باره ببینم سعی میکنم یه نگاهی بهش بندازم چون خیلی وقتا ادم مطالبی رو تو بعضی نوشته ها می خونه که انگار اینه جلوی ما گرفتن و دارن باطنمون رو توی اون به خودمون نشون میدن بعضی مواقع مطالب جالبی مورد بحث قرار میگیرن که شاید زیاد مورد توجه قرار نگیره البته از جهت درمان. چند روز پیش تو مجله همسایه سبز مطلبی رو خوندم که فوق العاده جالب به نظرم رسید که بیام و عینا مطالبش رو اینجا عنوان کنم چون خیلی از افراد این روزها به این بیماری مبتلا هستن .به نظر من هیچ عیبی نداره که ادم خودش باور داشته باشه که در ارتباط با سایرین مشکلاتی داره و خصوصیاتی تو رفتارش هست که باعث می شه دیگران اون رو به نوعی طردش کنن.چیزی که بده اینه که ادم از خودش فرار کنه و قبول نکنه که واقعا مشکل داره چیزی که بده اینه که در صدد رفع اون عیب در وجود خودش بر نیاد. خب دیگه زیادی رفتم رو منبر حالا متن اصلی رو براتون میگم:
این لغت(خود شیفتگی) از نام نارسیسوس یکی از اسطوره های یونانی گرفته شده.نارسیسوس مرد زیبایی بود که بسیار مورد توجه بود اما او نسبت به همه بی تفاوت بود و سبب اندوه انان می شد. برای مجازات او به دلیل بی رحمی اش وی را محکوم کردند که فقط عاشق خودش باشد.یک روز هنگامی که نارسیسوس خم شده بود تا یک جرعه اب از یک برکه بنوشد عکس خود را در اب دید و عاشق ان شد. در این لحظه بود که دریافت دیگران همان احساسی را که اینک او نسبت به خود یافته به او داشته اند. او نمی توانست نگاه از تصویر خود در اب برگیرد دچار غم عشق به خود شد و در کنار برکه از این اندوه جان داد.
این کلمه از نظر لغوی به معنی عاشق خود بودن است و در روان پزشکی به خصوصیات شخصیتی مانند خود محوری و خود بینی گفته می شود.
تفاوت خود شیفتگی با دوست داشتن خود:
نارسیسسیسم در فرهنگ روان شناسی و روان پزشکی با تعابیر و معانی متعددی به کار رفته است. برخی اوقات ممکن است به عنوان اختلال و گاهی نیز یک مولفه طبیعی باشد. هر چند که علاقه به خود در انسان ها به صورت عمیق وجود دارد ولی خود شیفتگی در نوع شدید می تواند در عملکرد فردی و روابط بین فردی بسیار تاثیر گذار باشد.
همان طور که می دانید بسیاری از علایم روان پزشکی ممکن است به صورت خفیف در همه افراد وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر چه غمگین شدن در همه افراد روی می دهد ولی افسردگی با تعریف مشخصی می تواند بیماری به شمار رود.
نارسیسیسم نوعی بیماری:
انچه امروزه به عنوان اختلال روان پزشکی مطرح است اختلال شخصیت خود شیفتگی است. این اختلال از جمله انواع اختلال شخصیت است که از سنین نوجوانی یا اوایل جوانی اغاز می شود و اغلب به صورت پایدار در سراسر عمر انسان وجود دارد.این اختلالات در عملکرد بین فردی و اجتماعی شخص تاثیر گذار است.
شناخت افراد خود شیفته:
مشخصه هایی که در اختلال شخصیت خود شیفته به چشم می خورد شامل خود بزرگ پنداری نداشتن همدلی با دیگران استفاده از دیگران برای رسیدن به مقاصد خود و نیاز به تایید شدن از طرف دیگران است. این افراد اغلب باهوش یا زیبا یا موفق هستند که در حقیقت این نقاط قوت شان هسته مرکزی شروع این اختلال می شود.البته باید به این نکته هم توجه کرد که شخصیت هر فرد می تواند متغیر های خصوصیتی خاص خود را داشته باشد یعنی شخصیت یک فرد می تواند خصوصیت های : وابسته . وسواسی. پارانویید(ظنین) و یا خود شیفته داشته باشد که به عنوان صفت شخصیتی وی محسوب می شود وبه بیماری به شمار نمی رود.
شدت صفت های شخصیتی از اختلالات شخصیتی کمتر است و موجب نا سازگاری جدی برای فرد نمی شود. حتی خصوصیت های نارسیستیک(narcissistic) سبب موقعیت های اجتماعی و علمی برتر برای فرد می شود هر چند در روابط بین فردی وی اثر منفی بگذارد.
اگر تایید نشوند
این افراد به شدت نیاز به تایید شدن از طرف دیگران دارند و در صورتی که موفقیت های فرد نتواند این شرایط را برای وی فراهم کند بسیار اسیب پذیر می شود و احتمال افسردگی در وی افزایش می یابد.به همبن دلیل این افراد اغلب در زمان افسردگی به مرکز درمانی مراجعه می کنند و در این مرحله نیاز به دارو درمانی و روان درمانی دارند.

هیچ نظری موجود نیست: